A jeles napok sorban az egyik kiemelked nnepnk a Hsvt, ami a keresztny
egyhzakban Krisztus feltmadsnak nnepe, egyben a tavaszvrs, a tavasz
eljvetelnek nnepe is.
A keresztny vilg Hsvt nnepnek kialakulsa a zsid Pszah-hoz vezethet vissza. Ekkor nnepeltk a zsidk Egyiptombl val kivonulst. Az testamentum szerint ekkor, az Egyiptomot rt tz csaps kzl utolsknt, lecsapott a Hall Angyala s magval ragadott minden elsszltt fit. A zsidk Isten parancsnak engedelmeskedve azonban brnyt ldoztak, s annak vrvel bekentk ajtikat, gy a Hall Angyala ket nem bntotta. A Pszah nnepnek elestjn fogyasztottk el a szoksos Szder esti vacsort, amely leszt nlkli kenyrbl s borbl llt. Jzus letartztatsnak estjn a Szdert lte meg tantvnyai krben, amelyet az “Utols Vacsora” nven ismernk. Ezen az estn adta t t Jds a katonknak, azzal gyanstottk, hogy forradalmat indthatott volna a tantsaival s hogy akart lenni a kirly. Ezrt csfsgbl tvis koront tettek a fejre, kezt, lbt odaszegeztk a kereszthez s a feje fl odatztek egy paprt, amin ez llt: I.N.R.I. - Iesus Nazarensis Rex Iudeae (Nzreti Jzus Judea kirlya). Miutn Poncius Piltus nem volt hajland tlkezni felette, a zsid np dnthetett, hogy Barabs vagy Jzus rszesljn kegyelemben. Az emberek Barabst vlasztottk. gy Jzust, miutn sajt vlln cipelte vgig keresztjt veszthelyre, a Golgota hegyre, a zsid Hsvt pnteki napjn megfesztettk. Nhny ra mlva meg is halt a kereszten, csaldja pedig zsid szoks szerint egy hegyoldalba vjt barlangban az Olajfk Hegyn temette el. A barlang szja el egy nehz kvet grgettek, Piltus pedig rket llttatott, mert a jvendls szerint a harmadik napon Jzus el fogja hagyni a srt. Msnap szombat, azaz sabbath volt, ilyenkor a tzparancsolat trvnyei szerint pihennapot kell tartani minden hvnek. A komoly elrsok miatt csaldja s tantvnyai csak vasrnap mehettek el megint nyugvhelyhez. Csakhogy a srt lezr kvet elmozdtottk s a barlangban nem volt ott a test, csak a leplek, amelyekkel bebortottk. Kt angyal lt a barlangban, majd Mrinak megjelent a feltmadt Jzus is.
A hsvt egybeesik a tavaszi napjegyenlsg idejn tartott termkenysgi nnepekkel, melynek elemei a feltmads, az jjszlets. Hsvt napja az 1582-bl szrmaz egyhzi szablyzat szerint a tavaszi holdtlte utni els vasrnapra esik: mrcius 22 s prilis 25-e kz (ezt mondja ki a niceai zsinat hatrozata is i. sz. 325-ben).
A Hsvt magyar neve arra utal, hogy rgen, a 40 napon t tart nagybjt utn – ami Jzus negyvennapos sivatagi tartzkodsnak emlkre, nmegtartztatsra tant – ekkor ettek elszr hst az emberek, „hs vettek magukhoz”. A Hsvt nem egy nap, hanem tbb napbl ll nnepsorozat, a hsvtot megelz 40 napos bjti idszaktl egszen pnksdig. Latin neve: Septuagesima – hetvened (mert hetven napig tart), hsvti idnek is nevezik. A nagyht – a Hsvt eltti ht – a virgvasrnappal kezddik. Jzus Jeruzslembe val bevonulsnak emlkre ezen a napon az emberek barkaggal mennek a templomba. A szertarts rsze a barkaszentels. Nagycstrtk Jzus szenvedseinek kezdete. E nap egyetlen misjn elnmulnak a harangok – „a harangok Rmba mennek” – s egszen nagyszombat dlutnjig hallgatnak. Nagycstrtkhz tartozik a lbmoss szertartsa – tizenkt reg ember lbt megmossk –, melyet mg a Habsburg-hz uralkodi is elvgeztek. A szertarts onnan ered, hogy Jzus is megmosta tantvnyainak lbt. Nagypnteknek a nphagyomnyban is tbbfle megnyilatkozsa van. Az emberek kivonultak a falu szln ll Klvria dombra, meglltak a stcillomsok kpolninl, vgigjrtk Krisztus keresztvitelnek tjt. Jeruzslemben egy szerzetes kereszttel a htn teszi meg a Golgotra vezet utat. A templomokban letakarjk az oltrokat. A hagyomny szerint a fiatalok nagypnteken hajnalban a patakra mentek megmrtzni. Aki ezen a napon folyvzben megmosakodott, az egsz vben szerencss lett. Viszont nem szabadott ezen a napon llattartssal s fldmvelssel kapcsolatos munkt vgezni, nem sztottak tzet s nem stttek kenyeret sem.
Aztn szombat este jra megszlalhatnak a harangok, megszentelik a tzet s a vizet. gy tartottk, hogy akit az „j vzzel” keresztelnek meg, az egsz letben szerencss lesz. Ezrt kapcsoldik mg mindig sok helyen a nagyszombati szertartsba a keresztels szertartsa. Hsvt vasrnapjhoz tartozott az telszentels. A dleltti misre letakart kosrral mentek az emberek, melyben brnyhs, kalcs, tojs, sonka s bor volt. A hsvti brny Jzust, mint ldozatot jelkpezi, a bor pedig Krisztus vrt. A tojs az jjszlets jelkpe. Ahogyan a tojsbl j let szletik, gy hoz Jzus is j letet. A tojs a csaldi sszetartst is jelkpezi. A hagyomny szerint a csaldtagoknak egytt kellett elfogyasztani a hsvti tojst, hogy ha valamikor eltvednnek, mindig eszkbe jusson, hogy kivel fogyasztottk el a hsvti teleket, s hazatalljanak. A pap megldotta az teleket, melyek elfogyasztsval fejezdtt be a hossz bjti idszak.
A hsvt szimblumaiBarka.
Jzus Jeruzslembe val bevonulsakor az emberek ruhjukat s lombos gakat tertettek a Megvlt el az tra, ma ennek emlkre barkt szentelnek a templomokban. De a barkavirg mst is jelkpez. Ahogyan vget r a bjti idszak, gy r vget a tl is. A hsvt egyben az jjszlet termszetnek is az nnepe. A barka bolyhos virgainak klnleges gygyert tulajdontottak rgen. Ha a csaldi tzhelybe dobtk, megvta a hzat a bajoktl, gygyszerknt pedig elmulasztotta a torokfjst.
Brny
A hsvti brny Jzust jelkpezi. A Bibliban is brny szimbolizlta Krisztust. Az testamentumi zsidk egyves, hibtlan brnyt ldoztak, majd vrvel megjelltk az ajtflft, gy a Hall Angyala elkerlte hzaikat. A hsvti brny mint jelkp ppen gy kapcsolatba hozhat azzal, hogy a brnyok tavasszal jnnek a vilgra, mint azzal a mig kzismert vallsi ttellel, miszerint Jzus Krisztus ldozati brnyknt halt kereszthallt az emberisg megvltsrt. Ezrt nevezik t a mai napig Isten brnynak.
Bza.
A hsvti fszekben tallhat, zld bzahajtsokba helyezett piros tojs jelkpezi a feltmadott Jzust. A bzaszem felldozza addigi formjt ahhoz, hogy a hajts kizldlhessen. Mrete ugyan nem nagy, de a csrjban lv er igen, ez jelkpezheti a bennnk lv csrt is.
Nyl.
A hsvti nyl szimbolikja nehezen megmagyarzhat. Ugyan a biznci llatszimbolikban Krisztus jele volt, de valsznbb, hogy Ostarval, a germn istennvel ll kapcsolatban. A monda szerint ugyanis a nyl eredetileg madr volt, akire az istenn megharagudott, s ezrt ngylb llatt vltoztatta. Az is elfordulhat, hogy egy flrerts kapcsn kerlt a hsvti nnepkr jelkpei kz. Ma a legtbb gyerek gy tudja, hogy a „nyuszi hozza” a hsvti ajndkot, amit – ahol csak md van r – a szabadban, bokrok tvben elksztett, madrfszekhez hasonl kis fszekben, kosrkban helyeznek el. A hsvti ajndkhoz nyl kpzete a polgrosult let egyb szoksaival egytt nmet fldrl honosodott meg haznkban a mlt szzad ta. Eredetre kielgt magyarzatot a nmet kutatk sem tudnak adni. Egyszer tvedsre gyanakszanak: eszerint a tojshoz csszrmadr, a Haselhuhn nevnek lervidlse volna a nyl jelents Hase, mint a hsvti nyuszi karrierjnek elindtja. De meggondoland az is, hogy e szaporasgrl hres llat a termszet bredse idejn termkenysgi szimblumknt is megjelenhetett.
Tojs
A hsvtnak Eurpa-szerte taln legltalnosabb jelkpe a hsvti tojs. Krisztus gy trte fel feltmadskor a sziklasrt, miknt a kifejldtt madr az t fogva tart tojs hjt – szl a hasonlat. A tojs piros szne – amely napjainkig a legnpszerbb szn – Krisztus kimltt vrt jelkpezi. A tojs a termkenysg, a teremts, az jjszlets legsibb jelkpe. Nemcsak Eurpban, de zsiban is ezekkel a fogalmakkal hozzk kapcsolatba. Sok termszeti np teremtsmtoszban szerepel a tojs, egyes kultrkban nemcsak az istenek szlettek tojsbl, de a halottak mell is temettk, a llek jjszletst jelkpezve. A keresztnysgben a feltmads szimbluma is. Dsztett tojsokat mr avar-kori ni srokban is talltak a rgszek, de feljegyzsek szerint mr az si Babilonban is festettek tojst. Ksbb az egyiptomi templomokat is feldsztettk velk tavasszal. A tojsfests mindig az asszonyok s lnyok feladata volt. A tojsok sznezsnl leggyakrabban a piros sznt hasznltk, mivel ennek mgikus ert tulajdontottak. Nemcsak megvdelmez, de egyttal Krisztus vrt is jelkpezi. Eredetileg termszetes festkanyagokat hasznltak a tojsok sznezshez, ksbb kialakultak az rsos tojsok is. A szveg lehetett nv vagy zenet is. A dsztsre hasznlt mintk tjanknt, orszgonknt vltozak.
Hsvti npszoksok
Virgvasrnaphoz ktdik a kiszehajts s a villzs szoksa. Ezek nem vallsi eredetek, hanem a termszet jjledshez kapcsold npszoksok. Egy hossz rd vgre szalmabbut tettek, azt lenyruhba ltztettk – ez volt a kiszebb – s kivittk a falubl. Ott levetkztettk, majd elgettk vagy vzbe dobtk, ezzel kivittk a falubl a telet, a betegsget. Ezt kvette a villzs vagy zldg-hords, melynek dunntli vltozata a zld gazs. A lenyok feldsztett fzfagat vettek a kezkbe s nekszval hoztk be a faluba a tavaszt, jrtak hzrl hzra.
Nagypnteken a vz mgikus ereje lp eltrbe. Ismert mondka: “Nagypnteken mossa a holl a fit, ez a vilg kgyt, bkt rm kilt.” A ritulis mosakods jelenik meg a hajnali mosakodsban, melyet csak fiatal lnyok vgeztek, s mely bajelz szereppel brt. Friss folyvz kellett hozz, s a kvetkez mondka: “Az n vizem folyjon el, az n szeplm mljon el!” E naphoz jellegzetes telek tartoztak - korpbl kszlt savany leves, esetleg tojs. Van olyan vidk, ahol e napon kenyeret stnek, melyet vagy megriznek a kvetkez nagypntekig, vagy odaadjk az els koldusnak. Sok helyen igen elterjedt a forr hsvti kalcs, melyet fleg az utcai rusoktl veszik. A nagypnteken stt, dsztelen templomokat nagyszombat reggelre virgokkal, zld gakkal dsztik fel. Ez a nap a msik selem, a tz nnepe. Este a templomban az j tzet nneplik, melyet csiholssal lesztenek, s a Krisztust jelkpez hsvti gyertyt ezzel gyjtjk meg. Sok helyen szoks ilyenkor j ruht felvenni, vagy legalbb kalapot, kesztyt.
A feltmads napja hsvtvasrnap. Sok orszgban szoks e napon a napfelkeltt egy magas hegy tetejn vrni. Ehhez tbb hiedelem kapcsoldik - egyik szerint a felkel nap Krisztus feltmadsnak bizonytka, a msik szerint aki jl figyel, meglthatja benne a Krisztust jelkpez brnyt a zszlval. A hsvti tojs ajndkozsa sok orszgban e napon trtnik, nlunk a htfi locsolshoz tartozik. A hagyomnyos sonkt mr szombat este, a bjt lezrsval megkezdik. Vasrnap a sonka mell tojst, tormt fogyasztanak. E nap nnepi tele a brny.
Hsvt msnapjn nmet terleteken, nlunk pedig Kecskemt krnykn szoks volt az Emmausz -jrs. Annak emlkre, hogy Jzus a tantvnyokkal az Emmauszba vezet ton tallkozott, kimentek a vros hatrn ll kpolnhoz s vidm mulatsgot ltek. E nap Eurpa-szerte a jtk, a vidmsg napja. Magyarorszg egyes vidkein e napot vzbevet htfnek is hvjk, mert e nap a locsols napja. A lnyokat rgen kivonszoltk a kthoz, s vdr vzzel lentttk, vagy a patakhoz vittk, s megfrdettk. A locsols, az si termkenysgvarzsl s megtisztul rtusban gykerezik. A vz tisztt ereje a keresztnysgnl a keresztelshez kapcsoldik. A mondai magyarzat szerint Jzus srjt rz katonk vzzel ntttk le a feltmadst felfedez, ujjong asszonyokat, gy akartk elhallgattatni ket. A locsols ma is elterjedt szoks, kiss szeldebb formban, hiszen gyakran csak klnivzzel locsolnak a fik, frfiak. A hsvti npszoksok sort egy fehrvasrnapi szoks zrja. A lnyok komatlat ksztenek, elkldik egymsnak.
A kosrba, tlra hsvti tojs, kalcs s ital kerl. A tojsok sznezse, dsztse rgi korokra nylik vissza. A leggyakrabban hasznlt szn a piros, magyarzatt a sznek mgikus erejbe vetett hit adhatja. A pirosnak vd ert tulajdontottak. A tojsok piros szne egyes feltevsek szerint Krisztus vrt jelkpezi. A tojsfests szoksa, s a tojsok dsztse az egsz vilgon elterjedt. A tojsfests npszoksknt elssorban kelet-Eurpban maradt fenn a XX. szzadig. Eredetileg egysznek voltak, pirosas sznket nvnyi festanyagoktl kaptk. Erre szolglt a vrshagymahj, a Brzsny, a bbortet. Ksbb kialakultak a feliratos tojsok. A dsztst viasszal „rtk” a hjra, melyet fests utn lekapartak. Lehetett a szveg nv, zenet, esetleg a keresztny jelkpek valamelyike. A mintk ismeri tojsfestssel foglalkoz asszonyok voltak, akiktl a lnyok megvsroltk azokat. Magyarorszgon a festett, dsztett tojs ajndkozsa elssorban a hsvti locsolkodshoz kapcsoldik. A dsztett tojsok festsnek formi, a mintk elrendezse tjegysgenknt vltozott. A nlunk leggyakrabban hasznlt mintk geometrikusak. A tojst hosszanti vonalakkal kt, majd ngy mezre osztottk. A hosszanti vonalak szmnak nvelsvel 16 mezs oszts is van, de igen ritkn. Ezt a mvszetet rmzsnak nevezik. Az gy kialaktott, majdnem hromszglet mezk alkotjk a geometrikus vagy virgdszts kereteit. Nha az osztvonalakon is dsztenek. A dsztmnyek lehetnek: tulipnos, fenygas, rzss, alms, stb. A dsztett tojs neve hmes tojs, s magt az eljrst tojshmzsnek nevezik.
Jslsra is hasznltk a tojst: ha nagypntek jjeln feltrtk, s egy pohr vzbe csurgattk, a formja megmutatta, milyen lesz a jv vi terms. Volt, ahol a lnyok tojshjat tettek a kszbre hsvt eltti este, hogy megtudjk, mi lesz a frjk foglalkozsa. Ugyanaz lesz, mint az els frfi, aki belp a hzba.
Klnbz tojsgyjt npszoksok vannak, melyek clja, hogy a legnyek minl tbb tojshoz jussanak a tojsjtkokhoz. Egyik ilyen jtk pldul a Kecskemt krnykn ismert tojsts, tojskoccints. Ketten egymssal szemben llva a tojsokat egyre ersebben sszetgetik, s az nyert, aki pen maradt. Msik jtk a tojssal val labdzs. gy tartottk, hogy aki a felje dobott tojst elejti, mg egy esztendeig nem leli meg a prjt. A hsvti locsolkodsrt cserbe adott tojsok kedvelt trgyai a nprajztudomnynak. Szmtalan kzls foglalkozik a locsols ellenrtkeknt kapott tojsokkal, azok dsztsvel. A megkapott tojsok tovbbi sorst is figyelemmel ksrtk a kutatk. A hsvti tojsjtkok tmakrben is szmos beszmol, szokslers szletett. Komrom megyben a hsvti tojsjtkok szmos vlfaja kzl a tojsgurts maradt eleven. A ms jelleg jtkok pl.: a trkls, ticcsels, kknyozs nven ms vidkeken lert sszets, feldobls, homlokon val sszetrs ma mr ismeretlen a megye falvaiban. A magyar nyelvterlet tbb pontjrl is lert tojsba dobls, pnzzel val betrs sem maradt fenn. A tojsgurtsnak a megye teleplsein az a tpusa terjedt el, amelyben prt alkot jtkosok egyike a dombrl legurtja a tojsokat lent ll prjnak. Az a cl, hogy minl messzebbre guruljon a tojs s psgben maradjon. Az pen maradt tojst jra lehet gurtani mindaddig, mg el nem trik.
Hsvt utni vasrnap, Szenthromsg vasrnapjn – a npnyelv szerint mtkl vasrnapon – a leny leend nyoszolylnyul, komaasszonyul kiszemelt bartnjnek ajndkos tlat kldtt. Errl a komatlrl nem hinyozhatott a hsvti tojs sem.
Hsvti tojsdszts
Hsvt alkalmval szinte mindenhol festenek vagy dsztenek tojst. Kerlhet az nnepi asztalra s lehet a locsolk ajndka is. Kszlhet ftt tojsbl, amit elfogyasztanak az nnepek alatt, s dszthetnek kifjt tojst, ami a kvetkez Hsvtig megrizhet. A tojs lehet egyszn – ltalban piros, kk, srga, zld – de lehet klnfle technikval ksztett dszes, rajzos is. A tojs magas vz-, fehrje- s zsrtartalma miatt j tptalaja a mikroorganizmusoknak, ezrt csak friss tojsok hasznlhatk. Ha megrzzk a nyers tojst s annak belseje csak alig mozog, a tojs friss. szprbval is kiderthet, melyik a friss tojs. Ha a nyers tojsokat ss vzbe teszik, a frissek lesllyednek az edny aljra, a rgebbi tojsok felemelkednek a vz felsznre. Ss vagy ecetes vzbe fzve a megrepedt tojsok nem futnak ki. Festeni s dszteni ugyan nem lehet ket, de az nnepi asztalra, azonnali fogyasztsra megfelelek. Forrs utn legalbb 10 percig kell fzni, majd azonnal lehteni hideg vzzel, hogy knnyebben lehessen ket meghmozni.
Tojsdsztsi lehetsgek
Fests
Ma mr sokfle kivl festket lehet kapni a boltokban, ami megknnyti a tojsfestst, rdemes azonban kiprblni a hagyomnyos festsi eljrsok kzl is nhnyat. Taln legismertebb a vrshagyma hjval val fests. A hagymnak a szraz, sznes kls hjt kell sszegyjteni, j sokat. A hagymahjra vizet kell nteni, majd felforralni s ebben a lben ztatni a fztt tojsokat. Minl tovbb marad a festlben, annl sttebbre sznezdik a tojs. Szrads utn olajjal vagy szalonnabrrel lehet fnyesteni. Tovbbi termszetes festkek: hagymahjjal fzve beige, fonyalben ztatva kk, fekete teban vagy ers kvfzetben ztatva barna, spentlben ztatva zld, mlnaszrpben rzsaszn, ecetes cklalben, vagy lilahagyma hjval fzve piros szn tojst kapunk.
rs
Az rott, vagy hmzett tojs is knnyen elkszthet. Festk, egy lehetleg mhviaszbl kszlt gyertya, s egy plcika kell hozz. Akik mvszi szinten foglalkoznak a tojsdsztssel rkt hasznlnak, innen a technika neve. Az rka egy fm cs, amit hozzerstenek egy plcikhoz, ennek segtsgvel rajzolnak mintkat a tojsra. A viasszal mintt, dsztst kell rajzolni a ftt tojsra, ezutn befesteni a kvnt sznre. A festk nem fogja meg a viaszos helyeket, a fests utn ezek vilgosak maradnak. A viaszt le lehet kaparni a tojshjrl, gy mg szebben kirajzoldik a minta. A hagyomnyos mintk jellemzje, hogy a tojst kett, ngy vagy hat rsre osztjk, s ezekbe a rszekbe rajzoljk az azonos mintkat. gyelni kell arra, hogy az olvasztott viaszt mindig melegen tartsuk, hogy folykony maradjon, s gy knnyen fel lehessen vinni a tojsra.
Batikols
Akik nem tudnak gyesen rajzolni megprblkozhatnak a batikolssal. Ehhez a mr ismert tojsfest leveken tl apr, rdekes rajzolat levelek szksgesek. A ftt tojs hjra kell ezeket a leveleket szorosan rktni, egy rossz harisnya segtsgvel. Ezutn lehet a tojst -harisnystl, levelestl- a tojsfest lben megfesteni. A levl helye vilgos marad.
Rtt
Igen szp s klnleges a csipkemaradkokkal trtn dszts. Rvidru boltban lehet vsrolni csipkbl kszlt keskeny dszt szalagokat. Ezeket egyszer ragasztval kell a tojsra ersteni. Ez a technika legszebben a festetlen tojshjon rvnyesl.
Folton-folt
Ehhez a technikhoz hungarocellbl kszlt tojsforma, egy les ks, oll s sok szp sznes anyagmaradk szksges. A hungarocell tojsba keskeny vonalakat vgva a tojst tbb rszre lehet osztani. A rszek formjnl kicsivel nagyobb anyagdarabokat benyomkodni a rsekbe. Az anyag rfeszl a tojsra, egyttal bevonja az